Affiliatemarknadsföring

Begreppet affiliate är ganska okänt hos väldigt många. Därför tänkte jag förklara lite kring upplägget, men istället frågar vi Jonny direkt, som är ett riktigt proffs på just affiliate. (Vi har jobbat ihop med Jonny på Adrecord i några olika projekt, ett samarbete som alltid fungerat väldigt bra.)

Hur skulle du på enklaste sätt förklara begreppet affiliate?
Affiliate, eller affiliatemarknadsföring, är en marknadsföringsmetod där företag samarbetar med affiliates för att generera försäljning eller andra typer av konverteringar i webbutiken eller på den egna webbplatsen. Affiliates förmedlar relevant trafik från t.ex. en webbsida eller blogg till företaget som ersätter affiliates med en resultatbaserad provision, i en webbutik ofta en procentandel baserad på ordervärdet (CPO). För att möjliggöra samarbetet används ofta ett affiliatenätverk som tredje part som sköter teknik och ekonomi.

Hur länge har du drivit Adrecord?
Adrecord grundandes i början av 2010 och vi lanserade affiliatenätverket i oktober 2010, så vi fyllde precis sex år.

Ungefär hur många webbplatser är anslutna till nätverket?
Drygt 20 000, men det är inte antalet som är det intressanta här, utan kvalitet och relevans och vilken typ av affiliates och webbplatser som vi kan inleda ett samarbete med tillsammans med rätt kund. Vår huvudsakliga uppgift är at skapa dessa relationer.

Några sorters produkter som passar bättre för affiliate?
Precis som svaret på föregående fråga så handlar det mer om matchningen mellan annonsör och affiliate än exakt vilken produkt eller tjänst det rör sig om. Sen finns det så klart specifika segment som är större än andra och som lockar många affiliates vilket då leder till att dessa segment står för stora volymer i genrerad trafik och försäljning. Populära produkter som konsumenterna köper på nätet blir naturligt också intressanta för affiliates, t.ex. kläder och heminredning.

Hur upplever du att branschen har utvecklats de senaste åren, krävs det mer av en webbutik idag än vad det gjorde för fem år sedan?
Utvecklingen går spikrakt uppåt i raketfart och kraven från kunder och konsumenter ökar
hela tiden. Det gäller att vara på tårna. Teknikutvecklingen tillsammans med globaliseringen och konkurrensen ställer krav på att ständigt förnya sig på alla fronter, oavsett om det gäller betalning, logistik eller marknadsföring som vi jobbar med på Adrecord. Är man inte nyfiken med ett ständigt driv efter förnyelse och förbättring blir det svårt att lyckas.

Är det läge att prata e-handel över en kopp?






* obligatorisk