Att starta webbutik – intervju med Maxmode

Hade ni någon erfarenhet av att driva webbutik?

Vi har tidigare haft en liten webbutik som komplement till våra fysiska butiker, men vi hade inte alls samma ambitioner för den butiken som vi har för den nya. Så på många sätt är det här ett nytt och spännande kapitel för oss.

Hur delaktiga har ni varit i utvecklingsarbetet med funktion och design?

Sweet Charlie gjorde ett första utkast så att vi hade något att utgå ifrån. Sedan har vi fått bestämma vilken stil vi vill ha, hur varorna ska exponeras, vad vi ville ha på startsidan och innehållet i menyerna.

Eftersom de inte hade någon direkt erfarenhet av vår bransch – det är inte många som är insatta i hur det här med storlekar fungerar – fick vi vara med och förklara vad vi behövde i funktionsväg.

Har det varit kämpigt att fördela resurserna mellan de fysiska butikerna och webbutiken?

Ibland har det varit svårt att hinna med allt som faktiskt behöver göras i webbutiken. Speciellt under högsäsong, när de fysiska kunderna står på kö hela dagarna. Det är lite mer jobb med en webbutik än vad jag först trodde, eftersom vi självklart vill ge även våra internetkunder samma fina service som i markbutikerna – det blir lite svårare utan att mötas öga mot öga.

Har ni stött på några oväntade problem?
Mest lite småsaker kring logistiken. Att få fram produktbilder har varit jobbigare än vi trodde, det är inte lätt att få tag i modeller som vill bli fotade i underkläder!

Vad har Sweet Charlie gjort utöver att utveckla er webbutik?
De tog fram en grafisk profil för både den fysiska butiken och webbutiken. Tillsammans har vi tagit fram en marknadsföringsplan som de hjälpt oss att sköta nu de första månaderna. Även inredningen har fått en översyn med deras hjälp, så att den stämmer bättre överens med det vi vill förmedla.

Hur har den första tiden med e-shop gått?
De fyra första månaderna har gått över förväntan. Vi har fått mycket positiv respons från våra kunder, både vad gäller bemötande, kvalitet och produktutbud. Det är väldigt roligt att så många uppskattar att vi har kunnig personal som vet vad de pratar om och som själva har testat produkterna vi säljer.

Framför allt har vi lärt oss vad som säljer – och att läsa av vad kunderna vill ha utan att möta dem rent fysiskt!

Är det läge att prata e-handel över en kopp?






* obligatorisk