Har jag missat e-handelståget?

Det här är en fråga som vi ibland får höra från våra andra kunder, som ”bara” har fysiska butiker. De upplever att det kanske är försent att lansera en webbutik, att de borde ha varit igång redan för några år sedan.

Jag förstår oron och frågeställningen, men tänk efter en stund. Tror du att internet kommer att se exakt likadant ut som idag om fem år? Nej, knappast.
Internet är precis som verkligheten fast snabbare, det sker hela tiden förändringar som ändrar förutsättningarna för nästan alla typer av verksamheter.

Det innebär att just detta ögonblick mycket väl kan vara rätt tid just för dig, förutsatt att du får en e-butik och en strategi som speglar de villkor som gäller nu – och som hänger med i de förändringar som kommer.

Ibland kan också konkurrensen se tuffare ut än vad den faktiskt är.
Även om det redan finns flera aktörer inom din bransch på webben innebär det inte automatiskt att de har lyckats ta några större marknadsandelar! Många hinder som webbutiker fått kämpa med i många år har dessutom övervunnits vid det här laget – slutkundernas vilja att handla på nätet ökar stadigt, allt säkrare betallösningar både förenklar och minskar rädslan för att bli lurad, och så vidare.

Stabila plattformar med bra annonseringsverktyg för att nå kunderna är också tillgängliga på ett annat sätt än för bara några år sedan – Facebook är ett tydligt exempel på detta. Allt sammantaget är det på många sätt lättare än någonsin att driva e-handel – men å andra sidan är också kraven på tydlig profilering och varumärkesbyggande högre än någonsin.

Så visst, tåget har gått, men det rullar ganska sakta och har inte kommit så värst långt från perrongen – så det är bara att hoppa på!

Är det läge att prata e-handel över en kopp?






* obligatorisk